Volvo wil (echt) Premium!

Met het Chinese Geely aan het roer doet Volvo het uitstekend. Toch is de directie nog niet helemaal content met het Zweedse merk. Een op de zogenaamde premiummerken gericht offensief moet de top van het bedrijf weer tevreden stellen.

volvo concept

Geely, het Chinese moederconcern dat Volvo onder z'n vleugels heeft, wil het Zweedse merk een trede hoger op de autoladder positioneren. Tegen Chinese media zegt Li Shufu, topman van Geely, dat Volvo vol de strijd aangaat met merken als Mercedes, BMW en Audi. "We gaan Volvo's luxueuzer maken; we worden een dominant merk in het hoge segment", aldus Shufu.

Of Geely in staat is om Volvo op andere gedachten te brengen over de komst van een grote sedan, valt nog te bezien. In 2011 presenteerde Volvo namelijk met veel bombarie de Concept Universe, een fraai studiemodel dat op papier werd gezet door Peter Horbury. Vorig jaar kwam het Zweedse merk zelf met de mededeling dat het een dergelijke auto toch te protserig vindt en blies productieplannen af.

Geely zou echter van meet af aan wél achter deaze potentiële concurrent voor de BMW 7-serie en kornuiten hebben gestaan. Daarbij doet Shufu de opmerkelijke uitspraak dat Geely en Volvo naast elkaar kunnen bestaan 'als Volkswagen en Audi', waarmee hij lijkt te insinueren dat Volvo meer en meer de duurdere hoek in geduwd zal worden.

 

Bron: Autoweek